Dakinspectie en –onderhoud

Meander Medisch Centrum Amersfoort

2MC3 is een samenwerkingsverband tussen Heijmans en Ballast Nedam, speciaal in het leven geroepen voor het totaalonderhoud aan het nieuwe Meander Medisch Centrum in Amersfoort.

Jan Willem van den Berg is aanspreekpunt op locatie, voor de opdrachtgever, de onderaannemers en de eigen medewerkers. Zowel het bouwkundig onderhoud als het onderhoud aan de technische installaties valt onder zijn verantwoordelijkheid. Patina zorgt er twee keer per jaar voor grondige inspectie en onderhoud van de daken, inclusief de Sedum-daktuinen.

De hovenier doet de daktuinen, op eenzame hoogte

Jan Willem licht de keuze voor Patina toe: “Patina heeft destijds de daken aangelegd en daarom het eerste jaar het onderhoud verzorgd. Dat is gebruikelijk, ook met het oog op garantie. Omdat we ook zeer tevreden zijn over het onderhoud, is het contract nu verlengd voor 3 jaar, met optie voor nog een periode van 3 jaar.”

Twee keer per jaar wordt alles nagelopen op beschadiging en mogelijke lekkagepunten: de dakbedekking, de dakranden, de lichtkoepels.  Maar Patina neemt ook de valbeveiliging voor haar rekening, en controleert de belastingpunten: eigenlijk alles wat er op het dak gebeurt. Jan Willem: “Het zijn complete inspecties, kleine reparaties worden direct uitgevoerd en grotere tekortkomingen of problemen die ze voorzien voor de toekomst worden gerapporteerd. Daarover brengt Patina advies uit, zodat we het kunnen opnemen in het meerjarenplan voor het onderhoud.” Bijzonder aan het Meander Medisch Centrum zijn de Sedum-daktuinen. Die worden onderhouden door een hovenier. Op grote hoogte werkt hij de begroeiing bij en wiedt het onkruid.

Vertrouwen

Jan Willem noemt ‘vertrouwen’ als belangrijke pijler van de samenwerking: “Je controleert én genereert als onderaannemer natuurlijk je eigen werk.

Dat is in theorie misschien een beetje raar. Maar niet in de praktijk: Patina is onze partner en de dakinspecteurs, die kijken niet gewoon naar het dak. Het is eigenlijk net als wanneer je met je auto naar de APK gaat. Met een sticker ‘goedgekeurd’ ben je natuurlijk blij. Maar je hebt er nog meer aan als de monteur ook vertelt wat je op korte en lange termijn kunt verwachten. Dat kun je daarop actie ondernemen en sta je nooit voor verrassingen.”

Het onderhoud in en aan een ziekenhuis is een prachtige uitdaging, vertelt Jan Willem. “Een ziekenhuis is continu in beweging.

Het gebouw zelf en dus ook het onderhoud daaraan zijn onderdeel van de dienstverlening. Dit ziekenhuis heeft bijvoorbeeld 7 soorten water, dat is dus niet zomaar een installatie. Medische ontwikkelingen brengen steeds aanpassingen met zich mee. Denk aan het aanpassen van wanden, vloeren en installaties waaronder dakafvoeren bij bijvoorbeeld nieuwe röntgenapparatuur. Of het aanleggen van sluizen voor quarantaine. Een ziekenhuis is een bron van bacteriën, en tegelijkertijd een plek met de meest kwetsbare mensen. Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee.”